Fehmi K’nin Acayip Serüvenleri Özeti – Hilmi Yavuz

  • 16 Nisan 2018
  • 242 kez görüntülendi.
Fehmi K’nin Acayip Serüvenleri Özeti – Hilmi Yavuz

ROMAN: Fehmi K’nin Acayip Serüvenleri0

YAZAR: HİLMİ YAVUZ

TÜRÜ: Postmodern anlatı

ÖNEM: Şiirleri ile tanınan Hilmi Yavuz’un, anlatıcının çeşitli olması ve kurgunun sunuluş biçimi açısından postmodern anlayışa uygun olarak kaleme aldığı bir eserdir.

KONUSU: Kurgu olarak geleneksel roman anlayışındaki gibi başı sonu belli bir olayı aksettirmediği için anlatı olarak adlandırılan bu postmodern metinde, iç içe oluşturulmuş iki kurgu vardır ki “yazar”, anlatıcının olayı nasıl kurguladığını okuyucusuna anlatır.

ŞAHIS KADROSU:

Fehmi K.: Fehmi Kavkı küçük bir banka memurudur. Yaşadıkların bir günlük zaman dilimini kapsar. Entelektüel ilgisi vardır, şiir yazmaktadır. Hilmi Yavuz’u anımsatan bir tiptir.

Selim Taşıl: Anlatının içindeki ikinci kurgunun kahramanıdır. İzzettin Şadan Bey’in üvey oğludur.

ÖZET:

Fehmi Kavkı, kısa adıyla Fehmi K. bankada çalışmaktadır. İş yerinden Anette ise yalnız yaşayan Yahudi bir kızdır. Fehmi K. entelektüel ilgileri olan, saçlarını arkadan öne doğru tarayan, şiir yazan bir kişidir. Aynı kurgu içinde bir iç kurguda ise Selim Taşıl anlatılmaktadır. Selim Taşıl adlı şahıs bu anlatının tali kahramanıdır. Eserde her şeyi bilen, yazar anlatıcıdır. Selim Taşıl Dr. İzzettin Şadan Bey’in üvey oğludur. İzzettin Şadan Bey’den kalan “casebook”ta, yazar anlatıcının ilk gençlik yıllarına dair kayıtlar yer almaktadır. Anlatıcı Selim Taşıl’dan bu defteri almak için buluşmuştur. İzzettin Şadan’ın yazdığı “casebook” Hilmi Yavuz’un Kuyu’da tuttuğu günlüklerden izler taşımaktadır. Fahmi K.’da olduğu gibi İzzettin Şadan Bey kurgusunda da kahraman anlatıcı Hilmi Yavuz’dur.

GÖRÜŞLER: 

Yazarı da okuru da sarakaya alan ama ona karşılık son derece ciddi bir parodi. (…) Yavuz, parodisini anlayacak ciddi, araştırmadan üşenmeyecek okurlar arıyor. (…) Yavuz’un, parodiye hasret edebiyatımıza iç açıcılık getirdiği kanısındayım.
Doğan HIZLAN
Taormina, Fehmi K.’nın Acayip Serüvenleri ve Kuyu Hilmi Yavuz’un çok başarılı postmodern üçlemesidir.
Prof. Dr. Dilek DOLTAŞ
Türk edebiyatı kanonunda şairliğiyle öne çıkmış olan Hilmi Yavuz, tek kurgusu olan Üç Anlatı: Taormina, Fehmi K.’nın Acayip Serüvenleri, Kuyu ile “postmodern” romancılar arasında hak ettiği yeri almıştır.
Prof. Dr. Mukadder ERKAN

ALINTI: 

1.
Taormina!
Benim biricik büyülü-söz’üm: ‘Taormina!’
Elli iki yaşımda (1988’de) bu sözcüğü bulduğumu itiraf ediyorum. Ve ne zaman kendi kendime ‘Taormina!’ desem, aydınlığa boğuluyorum (m’illumino d’immenso): uzak, güneşli bir deniz ve… beyazlık. Bir yelkenli, belki.
‘Taormina!’ Bu sözcük, beni dinlendiriyor. Bu sözcük benim hem yaz’ım hem yazlığım; onun (bu sözcüğün) penceresinden şunları seyrediyorum:
Uzak, güneşli bir deniz (ikindi güneşi?), beyazlık, köpükler ve belli belirsiz bir yelkenli, –evet bir yelkenli.
Bu yaz, ‘Taormina’nın penceresinde geçiyor.
(Bodrum’da, rüzgârlı camları keşfettiğimde, daha ‘Taormina’ yoktu; –belki, gerek de yoktu ‘Taormina’ya. O beş metre tavanlı, ahşap döşemeli odada, akşama yakın saatlerde ve yaz günleri, mandalina ağaçlarının üzerinden dağa bakardım. Şimdi, Ömer’in 1984 yazında, o camdan çektiği fotoğraf, dağ görüntüsü duruyor önümde, –ve dağ morarmış; o günden bu yana, giderek de morarıyor. Fotoğraftan anlaşılıyor bu).
Rüzgârlı camlar yok! ‘Taormina!’
Saat kulesinin arkasındaki kahvede, bir akşamüzeri, (sonyaza yakın), Şemsipaşa ile Sarayburnu arasında, sanki ona benzer bir görüntü var gibiydi.
Sözcüğü buldum, şimdi onun imgesini aramalıyım!

 

Popüler Aramalar

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll Up